torsdag 13. mars 2014

George, Mikkeller


I dag

12,12% - drikkes av snifter - 100p Rate Beer
I dag skal vi se litt på et øl fra Back Cataloguen; George fra Mikkeller. Mine tasternotes var følgende: "Juhu! For en øl!!! Nydelig lukt av saltlakris. Balansert brentsmak. God sødme og distinkt lakrissmak. Tørr ettersmak med litt espressohint. Nære en 6er på terningen"

I etterkant har denne Imperial stouten bare vokst i min øyne. Det er ikke mange i denne kategorien jeg kan si er så mye bedre. Selv om Mikkeller kaller den " a thick and oily fist right to the nose" syns jeg den er velbalansert og harmonisk. Masse smak, en helt distinkt innslag av lakris, sterk kaffe og mørk sjokolade. Polet mener den smaker grapefrukt - uten at jeg ferska det.

George er et av mange flotte og velsmakende øl fra danske Mikkeller. Bryggeriet har base i København hvor de har to barer. Mikkeller & Friends i Stefansgade har 1-årsdag i helga, samtidig som man åpner en ny bar i Stockholm. Bryggeriet har også barer i San Francisco og Bangkok. Bloggen skal skrive mer utfyldene om Mikkeller ved en senere anledning. 


For oss nordmenn er det kanskje artig at Lervig har brygget den for Mikkeller. Det bryggeriet lager stadig noen gode øl. Disse vil bli omtalt i et eget blogginnlegg om Lervig.

Den finnes også i varianter lagret på eikefat det har vært calvados, bourbon, cognac eller dansk calvados på.

Når det gjelder tilgjengeligheten så tyder det på at det begynner å haste for å sikre seg noen flasker. Du kan sjekke her for beholdningen 
George, Mikkeller (Vinmonopolet) Løp og kjøp godt øl!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar